آیا آرامکو واقعا 2 تریلیون دلار می ارزد؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، چهارشنبه گذشته چهره های سرشناس سیاسی و مالی عربستان در مراسمی بزرگ عرضه اولیه بزرگترین و معروف ترین شرکت این کشور را جشن گرفته و حمایت کامل خود را از جواهر سلطنتی کشورشان جشن گرفتند.

آیا آرامکو واقعا 2 تریلیون دلار می ارزد؟

شرکت نفتی سعودی آرامکو که بخشی از سهامشش هفته گذشته در بازار بورس اوراق بهادار عربستان سعودی (بورس تداول) عرضه شد، اکنون با دارا بودن ارزش بازاری معادل 2 تریلیون دلار به عنوان ارزشمندترین شرکت دنیا شناخته می گردد. این غول نفتی در حال حاضر به تنهایی حدود 10 درصد از نفت مورد احتیاج دنیا را عرضه می نماید و سرمایه گذارانی که سهام این شرکت را خریداری نموده اند، می توانند همیشه مطمئن باشند که سود خوبی به دست خواهند آورد. اما آیا ارزش سهام شرکت سعودی آرامکو نمایانگر ارزش واقعی این شرکت است یا اینکه پای یک شعبده بازی و فریب در میان است؟ تا زمانی که عرضه اولیه سهام آرامکو در بازارهای سهام اروپا و آمریکا انجام نگردد، هرگز نمی توان با قاطعیت در این مورد اظهارنظر کرد.

در شرایطی که قیمت پایین تر از حد انتظار نفت در بازارهای دنیای باعث شده است که اجرای طرح های دولتی پرهزینه عربستان با مشکل روبرو گردد و صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی این کشور را کاهش دهد، دولت عربستان به شدت احتیاجمند پول نقد است. اما احتیاج دولت سعودی به پول نقد تنها دلیل عرضه سهام شرکت آرامکو نبوده است، بلکه یکی از اهداف مهم سعودی ها از فروش آرامکو این بوده است که توجه دنیایان را به فرایند متنوع سازی اقتصاد عربستان و فرصت های کسب وکار در این کشور جلب نمایند.

آرامکو یک شرکت بسیار سودآور با مدیریت نسبتاً خوب و سبد سرمایه گذاری متنوع است و هزینه های فراوری آن پایین تر از اغلب شرکت های نفتی معروف دنیا است. با توجه به صندلی ممتاز شرکت سعودی آرامکو، هیچ عجیب نبود که محمد بن سلمان ولیعهد بلندپرواز عربستان سعودی این شرکت را بالاتر از سیار شرکت های سعودی برای فروش سهام انتخاب کند. محمد بن سلمان در کوشش برای جلب توجه سرمایه گذاران به فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در عربستان، تصمیم گرفت که بهترین چیزی که کشورش برای ارائه به فعالان اقتصادی بین المللی دارد را عرضه کند.

دولت عربستان پیش از عرضه اولیه سهام آرامکو یک گزارش 650 صفحه ای از چشم انداز این شرکت منتشر کرد؛ گزارشی که در آن جزئیاتی از صورت های اقتصادی شرکت آرامکو -که قبلاً بسیار مبهم بود- مطرح شده بود. در این گزارش همچنین اعلام شده است که ذخایر نفتی تثبیت شده عربستان با نرخ برداشت کنونی تا 70 سال آینده قابل بهره برداری خواهد بود. اما شرکت آرامکو تمایلی به افشای جزئیات بیشتر در حد الزامات سختگیرانه بازارهای سهام غربی از خود نشان نداده است؛ جزئیاتی که به مناسبات این شرکت با دولت سعودی در زمینه پرداخت امتیاز برداشت نفت، پرداخت اقتصادیات و سود سهام مربوط می گردد.

مقامات سعودی که تمایلی به باز کردن دفاتر اقتصادی شرکت آرامکو برای انجام آنالیز های موشکافانه ندارند، چندین سال کوشش کردند تا بورس های غربی را برای پذیرش این شرکت با سطح پایین تری از افشای اطلاعات راضی نمایند. دولت عربستان در نهایت تصمیم گرفت که با چشم پوشی از هدف اول خود یعنی عرضه 5 درصدی سهام آرامکو در بورس های غربی، تنها 1.5 درصد از سهام این شرکت را در بورس اوراق بهادار داخلی این کشور یعنی بورس تداول عرضه کند.

عرضه اولیه سهام آرامکو در بورس تداول نه تنها الزامات سختگیرانه بورس های غربی در زمینه افشای اطلاعات را نداشت، بلکه یک پیروزی نمادین برای محمد بن سلمان که تصورات ملی گرایانه ای برای آینده عربستان دارد نیز محسوب می شد. عرضه اولیه سهام آرامکو باعث شد تا بورس اوراق بهادار عربستان روی نقشه دنیا قرار گیرد. با ورود شرکت آرامکو به بورس تداول عربستان، ارزش بازار شرکت هایی که در این بازار معامله می شوند با ارزش بازار شرکت های بورس فرانکفورت برابری می نماید و این یک افتخار بزرگ برای عربستان است.

اما آیا سرمایه گذاران بخش خصوصی عربستان برای خرید سهام شرکت سعودی آرامکو تحت فشار قرار گرفته اند؟ به سختی می توان اتفاقات نوامبر 2017 در عربستان یعنی زمانی که صدها نفر از ثروتمندان این کشور در هتل ریتز کارلتون بازداشت و زندانی شدند و برای آزادی خود مجموعاً بین 400 تا 800 میلیارد دلار از دارایی هایی خود را به دولت بخشیدند، را فراموش کرد. با این اوصاف چندان غیرقابل باور نیست که بعضی از نخبگان اقتصادی سعودی اغوا شده یا حتی تحت فشار قرار گرفته باشند تا حس وطن پرستی خود را با خرید سهام شرکت آرامکو به اثبات برسانند.

آنچه باعث تردید بیشتر در خصوص واقعی بودن واکنش سرمایه گذاران سعودی به عرضه اولیه آرامکو می گردد این است که در سال های اخیر بارها اعلام شده بود که محمد بن سلمان انتظار دارد و حتی خواهان این است که ارزش بازار آرامکو در حد 2 تریلیون دلار باشد. به رغم چندین ماه آنالیز گزارش چشم انداز شرکت آرامکو از سوی شرکت های سرمایه گذاری بین المللی، کمتر کسی معتقد بود که ارزش بازار این شرکت می تواند بیش از 1.8 تریلیون دلار باشد و حتی بسیاری از سرمایه گذاران ارزش بازار بسیار کمتری را برای آرامکو برآورد می کردند.

ارزش واقعی شرکت آرامکو تنها زمانی تعیین خواهد شد که سرمایه گذاران بین المللی بتوانند سهام این شرکت را در بورس های اروپایی و آمریکایی خریداری نمایند. احتمال اعمال فشار سیاسی بر سرمایه گذاران سعودی برای اثبات میهن پرستی خود به فرد مستبد و قدرت طلبی مانند محمد بن سلمان باعث شده است که تردیدهای جدی درباره ارزش سهام آرامکو در بورس عربستان وجود داشته باشد.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3362

به "آیا آرامکو واقعا 2 تریلیون دلار می ارزد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آرامکو واقعا 2 تریلیون دلار می ارزد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید