اعتراض دوباره سازمان ملل به نقض تحریم تسلیحاتی لیبی

به گزارش نوای پرنده پارسی، کارشناسان سازمان ملل در گزارشی جدید گفتند، طرف های درگیر در لیبی و حامیان بین المللی آنها شامل امارات، روسیه و اردن به عنوان حامی خلیفه حفتر در برابر ترکیه و قطر به عنوان حامی دولت توافق ملی تحریم تسلیحاتی این سازمان علیه این کشور نفت خیز حوزه شمال آفریقا را نقض نموده اند و این تحریم کاملا بی تاثیر شده است.

اعتراض دوباره سازمان ملل به نقض تحریم تسلیحاتی لیبی

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته کارشناسان سازمان ملل که ناظر بر تحریم ها علیه لیبی هستند، در گزارشی تصریح کردند 11 شرکت نیز از جمله شرکت امنیتی خصوصی روسیه ای موسوم به گروه واگنر تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض نموده اند؛ شرکتی که به گفته این کمیته در ماه مه بین 800 تا 1200 مزدور را برای حمایت از خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای به اصطلاح ارتش ملی لیبی در شرق این کشور ارائه کرد.

این کمیته از کارشناسان همچنین تصریح کردند، طرف های درگیر در لیبی و حامیان خارجی آنها به همراه مصر و سوریه بر خلاف الزام قطعنامه سال 2015 شورای امنیت سازمان ملل که باید با داشتن دلایل معقول برای وجود محموله های تسلیحات و مهمات در کشتی ها یا هواپیماها از آنها بازرسی می کردند، در انجام چنین بازرسی هایی کوتاهی نموده اند.

این کمیته از کارشناسان تصریح ساختند: از زمان درگیر شدن مستقیم تر ترکیه در سال 2019 و امارات در ژانویه 2020 در جنگ در لیبی، انتقال سلاح از جانب این دو عضو سازمان ملل به لیبی به شکلی وسیع، فاحش و با بی اعتنایی کامل به تدابیر تحریم ها اجرا شده است.

در این گزارش خاطر نشان شد: این کمیته به این ترتیب در می یابد ترکیه و امارات متحده عربی مکررا به تحریم تسلیحاتی لیبی که از 2011 به اجرا درآمد پایبند نبوده اند.

همچنین این کارشناسان به اقدام ترکیه در استقرار پرسنل نظامی و انتقال دست کم 10 نوع تجهیزات نظامی به همراه منتقل کردن شبه نظامیان خارجی در لیبی استناد کردند. به گفته آنها بیشتر ادوات نظامی شامل سیستم های جنگ الکترونیک، موشک های ضد تانک راهنمایی شونده، پهپادها، توپخانه و سلاح های ضد هوایی اتوماتیک، سیستم های موشک های زمین به هوا، ناوچه ها و جنگنده های مخصوص حملات زمینی از جانب ترکیه برای دولت مستقر در طرابلس فرستاده شده اند.

در ادامه این کارشناسان گفتند، امارات نیز به استقرار پرسنل نظامی و انتقال دست کم پنج نوع تجهیزات نظامی به لیبی شامل نفربرهای زرهی و ماشین های گشت زنی و یک جت فرانسوی داسو میراژ 2000-9 پرداخته است.

به گفته این کارشناسان، روسیه دست کم دو نوع تجهیزات نظامی در لیبی مستقر نموده و در این مورد به یک جت Mig-29A فعال در پایگاه هوایی الجفرا در 18 ماه و یک جنگنده مافوق صوت SU-24 فعال در دو پایگاه الجفرا و الخادم در همان روز و همچنین ارتقاء یک تانک جنگی اصلی برای یک شرکت نظامی خصوصی ناشناس روسیه اشاره کردند.

این کارشناسان تصریح کردند، گروه واگنر ماموران مسلح نظامی خصوصی و تجهیزات نظامی به لیبی منتقل نموده تا از عملیات های نظامی حفتر از جمله دو نفربر زرهی پشتیبانی کند.

طبق اعلام این کمیته، عوامل گروه واگنر در عملیات عقب نشینی نیروهای حفتر از بنی ولید در 27 مه شرکت نموده و گزارش شد که در اول ژوئیه عواملش در دست کم پنج پایگاه هوایی و در تاسیسات نفتی شراره استقرار یافته اند.

10 شرکت دیگری که از سوی این کمیته متهم به پشتیبانی لجستیکی از نیروهای خلیفه حفتر و نقض تحریم تسلیحاتی لیبی شده اند، عبارتند از شرکت های هواپیمایی کشورهای قزاقستان، سوریه، اوکراین، و تاجیکستان و همچنین دو شرکت اماراتی.

این کارشناسان خاطر نشان کردند، محموله رسانی به هر دو طرف درگیری به وسیله هوا به صورت وسیع اتفاق افتاده و به همین دلیل پروازهایی از امارات به غرب مصر و شرق لیبی و همچنین از جانب روسیه به وسیله روسیه به شرق لیبی برای تقویت نیروهای حفتر و همچنین از جانب ترکیه به غرب لیبی برای تقویت دولت مستقر در طرابلس اتفاق افتاده است. ، ایسنا

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5152

به "اعتراض دوباره سازمان ملل به نقض تحریم تسلیحاتی لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض دوباره سازمان ملل به نقض تحریم تسلیحاتی لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید