بیوگرافی فرانتس کافکا ، خالق کتاب مسخ

به گزارش نوای پرنده پارسی، فرانتس کافکا (Franz Kafka) نویسنده آلمانی زبان متولد پراگ و صاحب آثاری چون آمریکا، محاکمه، مسخ و... پس از فوت در اثر سل به شهرت جهانی رسید.

بیوگرافی فرانتس کافکا ، خالق کتاب مسخ

فرانتس کافکا در رمان هایخود؛ آمریکا و محاکمه به توصیف کوشش انسان برای درک دنیا پرداخت.

خلاصه

فرانتس کافکا (Franz Kafka) در سوم جولای سال 1883 در پراگ،جمهوری چک به دنیا آمد. او در دانشگاه در رشته حقوق تحصیل کرد و پس از اتمام درس،در دفتر بیمه مشغول به کار شد و هم زمان به نویسندگی نیز می پرداخت . در سال 1923کافکا به برلین نقل مکان کرد تا بیشتر روی نوشتن تمرکز کند اما پس از مدت کوتاهیدر اثر بیماری سل چشم از دنیا فروبست.

سال های جوانی

کافکا در یک خانواده یهودی از طبقه متوسط جامعهبزرگ شد. او که دو برادر و سه خواهر داشت در کودکی یک تراژدی سنگین را تجربه کردزیرا وقتی فقط 6 سال داشت، برادران خود جورج و هانریش را از دست داد و تنها فرزندپسر خانواده شد.

فرانتس کافکا در طول زندگی با والدین خود مسائلفراوانی داشت. مادر او، زنی خانه دار و متعصب بود که توان درک رویاهای بلند پروازانهفرزند خود را نداشت و پدرش نیز مردی خشن بود که اخلاق مستبدانه اش تاثیر عمیقی بر زندگی شخصی و نویسندگی کافکا گذاشت.بسیاری از مبارزات و کشمکش ها در داستان های کافکا برگرفته از همین رابطه پیچیده با پدرش بود به گونه ای که در ادبیات داستانی کافکا، شخصیت ها اغلب بر افراد زورگوو از خود راضی پیروز می شدند.

تحصیلات

علی رغم داشتن ریشه های یهودی و زندگی در کشورچک، زبان اول کافکا آلمانی بود. او پسر باهوش و فعالی بود و همواره مورد احترامآموزگاران خود قرار می گرفت.

پس از دوران دبیرستان، کافکا وارد دانشگاه چارلزفردیناند پراگ شد و آغاز به تحصیل در رشته شیمی کرد اما بعد از حدود دو هفته تغییررشته داد و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت تا هم تحسین پدر را برانگیزد و هم فرصتیبرای شرکت در کلاس های هنری و ادبیات داشته باشد. در سال 1906 با اخذ مدرک دکترا در رشته حقوق، فارق التحصیل شد وبه مدت یک سال و برای گذراندن دوران کارآموزی بدون حقوق، به عنوان دستیار قاضی دردادگاه مشغول به کار شد.

زندگی حرفه ای

اواخر سال 1907 و پس از اتمام دوره کارآموزی، در یک آژانس بیمه ایتالیاییآغاز به کار کرد. این دوره برای فرانتس کافکا دوران سختی بود زیرا هیچ فرصتی براینوشتن نداشت بنابراین کم تر از یک سال از زمان آغاز کار کناره گیری کرد و خیلی زود درموسسه بیمه حوادث کارگران بوهم مشغول به کار شد. کافکا در این کار پیشرفت زیادیداشت به طوری که خیلی زود به دست راست رئیس خود تبدیل شد و تا سال 1917 در اینموسسه فعالیت کرد اما با مبتلا شدن به بیماری سل خانه نشین شد و نهایتا در سال1922 بازنشسته شد.

زندگی شخصی

کافکا زندگی حرفه ای پیروزی داشت و اغلب خنده روو اجتماعی بود اما در زندگی شخصی و ازدواجش زیاد پیروز نبود به طوری که به دلیلمسائلی چون کم رویی و احساس ناامنی پس از دوبار نامزدی، در سال 1917 از نامزد خود فلیس باوئر ( Felice Bauer)جدا شد.

بعدها دختری به نام دورا دایامنت ( Dora Dymant) واردزندگی کافکا شد. کافکا و دورا هر دو ریشه های یهودی داشتند و هوادار سوسیالیسمبودند. آن ها خیلی زود به یکدیگر علاقمند شده و در برلین هم خانه شدند.

کافکا کهدر دوران زندگی خود از بیماری های میگرن، جوش صورت، افسردگی و اضطراب حاد رنج می بردبا ابتلا به بیماری سل کاملا از پا درآمد. همه این مسائل رابطه این زوج را شدیدا تحت تاثیر قرار داد وآن ها نهایتا تصمیم به بازگشت به شهر پراگ گرفتند. کافکا برای درمان بیماری سل بهآسایگاه وینا رفت اما در 3 ژوئن 1924 به دلیلپیشرفت بیماری اش در اتریش درگذشت و در کنار پدر و مادرش در قبرستان جدیدیهودیان پراگ به خاک سپرده شد.

فعالیت های ادبی فرانتسکافکا

کافکا در حالی که برای زنده ماندن کوشش می کرد،به نوشتن داستان و رمان نیز می پرداخت. شخصی به نام ماکس برود که از دوستان نزدیککافکا بود هم در طول زندگی و هم پس از مرگ کافکا با قاطعیت از تمام فالیت های ادبیاو حمایت می کرد با این حال کافکا از جمله نویسندگانی بود که پس از مرگ به شهرترسید.

یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین آثار کافکاداستان کوتاه مسخ بود که در سال 1912 خاتمه یافت و در 1915منتشر گشت. از دیگر آثار برجسته کافکا می توان به جلو قانوناشاره کرد که در سال 1914 منتشر شد و در ایران نیز نسخه ترجمه شده آن موجود است.

با وجود وخیم تر شدن بیماری، کافکا همچنان بهنوشتن ادامه می داد و در سال 1916 داستان داوری را به خاتمهرساند. در این داستان او به طور مستقیم درباره رابطه خود با پدرش اشاره نموده است.در سال 1919 گروه محکومین و پزشک دهکده راهم زمان به اتمام رساند.

کافکا به دوست خود ماکس برود وصیت نموده بود کهتمام آثار منتشر نشده او را از بین ببرد اما خوشبختانه برود به درخواست دوست خودعمل نکرد و در سال 1925 تعدادی از آثار کافکا از جمله داستان معروف محاکمهرا منتشر نمود.

در سال 1927 رمان آمریکامنتشر شد که درباره پسر بچه ای به نام کارل روسمان است که توسط پدر و مادر خود بهامریکا فرستاده می گردد و اتفاقاتی که در آن کشور برای این پسر می افتد در رمان شرحداده می گردد.

میراث کافکا

در زمان مرگ، عده کمی از خوانندگان و هوادارانکافکا او را می شناختند و پس از مرگ بود که به همت دوست قدیمی خود، مارکس برود بهدنیایان معرفی گردید. در واقع در سال 1960 کافکا در شرق اروپا به شهرت رسید تا جاییکه لغت جدید (کافکایی) به خاطر سبک داستان نویسی خاص او وارد فرهنگ لغات زبانانگلیسی شد.

کافکا امروزه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگاندر فرهنگ و ادبیات زبان آلمانی شناخته می گردد.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی خبرنگاران

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5462

به "بیوگرافی فرانتس کافکا ، خالق کتاب مسخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی فرانتس کافکا ، خالق کتاب مسخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید