تعاونی های روستایی و کشاورزی غیرفعال معین تکلیف می شوند

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: براساس برنامه ریزی های اجرا شده در طرح مشخص تکلیف تعاونی های غیرفعال، در امسال تعداد 1100 شرکت تعاونی غیرفعال موجود در 31 استان کشور شناسایی شده که مقرر است در اولین گام در سال 1398 تعداد 410 شرکت تعاونی غیرفعال مشخص تکلیف گردد.

تعاونی های روستایی و کشاورزی غیرفعال معین تکلیف می شوند

حسین شیرزاد اضافه نمود: با توجه به این که براساس گزارش حسابرسی های صورت گرفته و نتایج ارزشیابی سالانه تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور، تعداد قابل توجهی از تعاونی های حوزه عمل سازمان به دلایل مختلف نظیر مسائل و مسائل مالی، حقوقی، اجتماعی، مدیریتی و مالی؛ راکد و غیرفعال بوده و بسیاری از آنها مشمول انحلال قانونی هستند که در این راستا از نیمه دوم سال گذشته، دفتر توسعه آموزش و ترویج تعاونی ها و تشکل ها به منظور جلوگیری از هدررفت سرمایه عظیم اجتماعی و مالی ناشی از عدم توفیق و رکود تعاونی های موصوف و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از ظرفیت ها و فرصت های قانونی آنها و در جهت اجرای مصوبه 1397.09.17 هیات مدیره سازمان مرکزی، طرح معین تکلیف تعاونی های غیر فعال را بر اساس فصل بیستم قانون شرکت های تعاونی (مصوب 1350.03.26) و فصل هفتم قوانین و اساسنامه های تعاونی های حوزه عمل خود و همچنین مواد قانونی مرتبط با قانون تجارت تهیه، تدوین و بعد از تصویب هیات مدیره سازمان به استان های مشمول طرح ابلاغ نموده است.

وی با اشاره به این که زمان پیش بینی شده جهت اجرای کامل طرح مدت سه سال در نظر گرفته شده و برنامه عملیاتی و اجرایی سال 1398 به عنوان اولین سال اجرا به صورت مشروح و به تفکیک استان ها معین و اعلام شده، اعلام کرد: مطابق معیار و شاخص های متعارف، شرکت تعاونی غیرفعال به شرکت هایی اطلاق می گردد که پس از ایجاد هویت و موجودیت قانونی و حقوقی، هیچ یک از وظایف مندرج در ماده 2 قانون شرکت های تعاونی مصوب 1350 را از ابتدا انجام نداده یا به هر دلیل از انجام فعالیت باز مانده اند.

شیرزاد ادامه داد: انواع این شرکت ها در هفت دسته از شرکت های راکد طبقه بندی می شوند که عبارتند از شرکت های صرفا به ثبت رسیده ولی از ابتدا هیچ گونه فعالیتی را شروع ننموده اند، آنهایی که پس از ثبت، توقف فعالیت بیش از یک سال بدون عذر موجه داشته اند، مواردی که وظایف اجرایی شان مربوط به یک مقطع زمانی خاص بوده و در حال حاضر کارکرد خاصی ندارند (بند 2 ماده 120 قانون ش.ت. 1350)، شرکت هایی که بیش از سه ماه با کاهش تعداد اعضا از حد نصاب قانونی روبرو شده باشند (بند 4ماده 82 اساسنامه) تعاونی هایی که فاقد سرمایه لازم برای ادامه عملیات باشند (بند 1 ماده 120 ق.ش.ت.1350) واحدهایی که تعطیل و فاقد فعالیت تشخیص داده شوند (بند 4 ماده 120 ق.ش.ت.1350) و بالاخره شرکت هایی که طبق تصمیم مجمع عمومی فوق العاده منحل شده ولی هیأت تصفیه آنها معین نشده باشد. (ماده 120 ق . ش. ت.1350)

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در ارتباط با اهداف راهبردی طرح معین تکلیف تعاونی های غیرفعال توضیح داد: معین تکلیف شرکت های تعاونی که براساس تعاریف هفتگانه فوق در مورد تعاونی های غیرفعال و همچنین اجرایی کردن مواد مغفول فصل بیستم قانون شرکت های تعاونی و فصل هفتم اساسنامه شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی در مورد شرکت های تعاونی غیرفعال نهایتاً جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی از ظرفیت ها و فرصت های قانونی شرکت های تعاونی غیرفعال از جمله اهداف کلان این طرح محسوب می شوند.

شیرزاد با بیان این که شرکت های مشمول طرح معین تکلیف تعاونی های غیرفعال بر اساس اولویت مد نظر سازمان به ترتیب شامل شرکت های تعاونی روستایی، شرکت های تعاونی های روستایی زنان، شرکت های تعاونی کشاورزی، تعاونی های فراوری روستایی و اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی خواهد بود، گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در امسال تعداد 410 شرکت تعاونی های غیر فعال در سطح 31 استان کشور معین تکلیف خواهد شد.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3274

به "تعاونی های روستایی و کشاورزی غیرفعال معین تکلیف می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعاونی های روستایی و کشاورزی غیرفعال معین تکلیف می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید