درباره ذخیره گاه زیست کره دنا چه می دانید؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، ذخیره گاه زیست کره دنا در تیرماه سال 1390 با حضور نمایندگان یونسکو و مقامات کشوری و استانی به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره کشور و پانصدوپنجاهمین ذخیره گاه زیست کره دنیا با وسعت 255 هزار و 537 هکتار ثبت شد.

درباره ذخیره گاه زیست کره دنا چه می دانید؟

به گزارش خبرنگاران، ذخیره گاه زیست کره دنا در غرب کشور و در دل رشته کوه های زاگرس در استان های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و چهارمحال بختیاری قرار گرفته است و در بین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست این ذخیره گاه در کلاس منطقه حفاظت شده قرار گرفته است و متشکل از مناطق حفاظت شده و پارک ملی دنا، دنای شرقی، مناطق شکار ممنوع پادنای سمیرم، خرم ناز و بخشی از مناطق آزاد در شبکه جهانی ذخیره گاه ها است.

بنابر اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، این ذخیره گاه یکی از نقاط با ارزش از منظر غنای زیستی در جهان محسوب می شود و مهمترین پدیده طبیعی در این ذخیره گاه شته کوه دناست که از غرب به سمت جنوب غرب همچون دیواره ای سترگ به طول 80 کیلومتر امتداد و با دارا بودن 50 قله با ارتفاع بیش از 4000 متر در زمره نواحی ارزشمند کوهستانی کشور و منطقه به حساب می آید. این ناحیه بخش مهمی از سرچشمه های رودخانه کارون بزرگ و بخشی از حوزه آبخیز رودخانه دز را نیز شامل می شود.

ذخیره گاه زیست کره دنا دارای تنوع زیستی متنوع و با ارزشی است. این منطقه دارای 1201 گونه گیاهی و 55.4 درصد تیره از تعداد 642 تیره گیاهی ایران است. حدود 860 گونه گیاهی متعلق به 376 جنس از 73 خانواده گیاهی در این ذخیره گاه شناخته شده است که قریب به 20 درصد آن ها را گونه های اندمیک تشکیل می دهد.

تیپ های جنگلی بلوط، بنه و زالزالک سه گروه از تیپ های جنگلی دنا را تشکیل می دهند همچنین این منطقه 16.2 درصد از 7502 گونه گیاهی ایران را دارد و تعداد گونه های گیاهی اندمیک دنا از تعداد گونه های اندمیک موجود در 45 کشور جهان بیشتر است.

بیش از یک هفتم گونه های گیاهی موجود در ایران، در منطقه حفاظت شده دنا می رویند و این منطقه از آوازه ملی و جهانی برخوردار است. در دامنه های جنوبی و غربی رشته کوه دنا تا ارتفاع 2900 متر جنگل بلوط همه جا را پوشانده است و در این میان در نواحی و ارتفاعات مختلف گونه های جنگلی نظیر بنه، کیکم، ارژن، زالزالک و انوع بادام کوهی دیده می شود. از ارتفاع 2900 متر به بالا جنگل بلوط تمام شده و درختچه های ارژن، انواع گون و درختان سرو کوهی به چشم می خورد.

از ارتفاع 3400 متر به بالا شاهد رویش گیاهان علفی و بوته ای هستیم. از ارتفاع 4000 متر به بالا گیاهان کوچک و زیبایی در پناه سنگ ها و شکاف صخره ها که خود را از وزش بادهای سهمگین مصون نگاه داشته اند، دیده می شوند.

بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، تنوع جانوری در این ذخیره گاه از جمله ویژگی های ارزشمند آن است. وجود گونه هایی نظیر بز و پازن، سنجاب ایرانی، خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، انواع کبک چون کبک دری، انواع پرندگان شکاری نظیر عقاب طلایی، شاهین، کمر کولی کوچک و بزرگ، این منطقه را به لحاظ تنوع جانوری به منطقه ای منحصر به فرد بدل کرده است.

بالغ بر 80 روستا با جمعیت بالای 2000 نفر در این ذخیره گاه وجود دارد و شغل غالب مردم کشاورزی، باغداری و دامپروری است.

به گزارش خبرنگاران، جاده کشی یکی از عوامل تهدیدکننده این ذخیره گاه زیست کره ارزشمند است. سال 94 فاز اول طرح تعریض جاده یاسوج - سی سخت؛ جاده ای کوهستان که بخش شمالی آن از داخل منطقه حفاظت شده دنا عبور می کند، عملیاتی شد که در آن مقطع قطع درختان بلوط واکنش سازمان حفاظت محیط زیست را درپی داشت و سرپرست وقت اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد گفته بود که قطع درختان بلوط در حین عملیات تعریض جاده یاسوج- سی سخت بدون مجوز محیط زیست اجرا شده است. سال 1396 مجوزی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست برای تعریض و ایمن سازی بخشی از این محور صادر شد اما تعداد درختان بلوطی که در عملیات اجرایی این طرح قطع شدند بیش از حداکثر میزان مقرر شده براساس گزارش ارزیابی این پروژه بود و اکنون نیز اجرای فاز دوم طرح تعریض جاده یاسوج به سی سخت مطرح است.

انتهای پیام

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6355

به "درباره ذخیره گاه زیست کره دنا چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره ذخیره گاه زیست کره دنا چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید