سوغات سمنان؛ پسته معروف دامغان را از قلم نیاندازید!

به گزارش نوای پرنده پارسی، معروف ترین سوغات سمنان شامل نان بسقیمات، شیرمال و انواع صنایع دستی مانند سوزن دوزی یا چاپ قلمکاری می گردد. استان سمنان یک راه ارتباطی میان تهران و مشهد مقدس است. دامغان نیز از شهر های مهم این استان است که پسته معروفی دارد.

سوغات سمنان؛ پسته معروف دامغان را از قلم نیاندازید!

خبرنگاران | سرویس گردشگری - استان سمنان در جنوب رشته کوه البرز و در راستا تهران به مشهد قرار گرفته است. از جمله جاذبه های گردشگری سمنان می توانیم به بازار قدیم این شهرستان سمنان، پارک جنگلی سوکان، آبشار نسورا، عمارت چشمه علی، دره خوش آبرود، جنگل ابر، ارگ سمنان، مسجد جامع سمنان، کاروانسرا سنگی، قلعه سارو و... اشاره نمود. اما سوغات سمنان شامل خوراکی خوشمزه و صنایع دستی جذابی دارد که می توانید از این شهر بخرید و به عنوان یادگار با خود ببرید.

نان بقسمات و نان چای

معروف ترین نان سنتی سمنان نان بقسمات نام دارد. برای تهیه این نان سنتی از آرد، مایه نخود و شکر استفاده نموده و خمیر آن را درون تنور های مخصوصی می زنند. از این نان بیشتر برای خوردن صبحانه یا عصرانه در منطقه سمنان استفاده می گردد. حالا همین نان بقسمات زمانی که خشک می گردد به آن نان چای می گویند که کنار چای خورده می گردد. این نان بسیار خوشمزه که البته به نان سمنانی هم معروف است را می توان مهم ترین سوغات سمنان و دیگر مناطق کویری این استان بدانیم.

شیرمال

از دیگر خوراکی های خوشمزه که در سمنان فراوری می گردد شیرمال است. شیرمال درواقع تقریباً همان است فقط با این تفاوت که در تهیه آن بجای آب از شیر استفاده می نمایند. این نان بسیار خوشمزه را می توان یکی از قدیمی ترین سوغات سمنان دانست که البته محبوبیت آن باعث شد تا در نقاط دیگر کشور با تفاوت های اندک تهیه گردد. شما از ورودی شهر و در هر نقطه از سمنان که بروید حتماً یک شیرمال پزی را خواهید دید. برای همین است که حتماً باید در فهرست خرید سوغات سمنان ، شیرمال را نیز اضافه کنید.

پسته و گردو

در کل استان سمنان باغات گردوی فراوانی وجود دارد. شرایط مناسب آب و هوای و شرایط مناسب خاک منطقه برای رشد درختان پسته و گردو باعث شده تا این خطه جز مهم ترین بخش های فراوری گردو در کشور باشد. جالب است بدانید که حتی یک درخت گردو که سنی حدود 1300 سال دارد نیز در سمنان وجود دارد که جز آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است. همین امر نشان می دهد این منطقه از قدیم میزبان باغات متعدد گردو بوده است.

سوزن دوزی

یکی از مهم ترین هنر های دستی مردمان سمنان سوزن دوزی است که بیشتر توسط زنان انجام می گردد. در این کار زنان هنرمند آثار زیبایی را با استفاده از سوزن و نخ های رنگی و حتی آینه روی لباس های از پیش دوخته شده انجام می دهند تا زیبایی آن را دوچندان نمایند. در کل سوزن دوزی یک هنر مهم در بین شهر های کویری شناخته می گردد. شما می توانید لباس های سنتی این منطقه را که سوزن دوزی شده از بازار های محلی به عنوان سوغاتی مناسب خریداری کنید. در بعضی از مناطق استان سمنان اداره میراث فرهنگی این شهر برای حفظ این هنر اقدام به برگزاری کلاس های رایگان سوزن دوزی نموده است.

چاپ قلمکاری

چاپ قلمکاری از آن دسته از هنر های فراموش شده ایران زمین است. اما هنوز در سمنان هستند هنرمندانی که به این شیوه، به خلق پارچه های زیبا مشغول هستند. چاپ قلمکاری درواقع هنر چاپ روی پارچه با استفاده از قالب های چوبی با نقوش برجسته است. این هنر زیبا و جذاب در قدیم رونق فراوانی داشته است. شما می تواند انواع دستمال، سفره، ملحفه، روبالشی و محصولات دیگر را از فروشگاه های سنتی سمنان تهیه کنید.

کلیج بافی

در استان های کویری کلیج بافی همچنان زنده است. کلیج چیزی شبیه به همان گلیم است که از پشم گوسفندان بافته می گردد و بیشتر برای زیرانداز مورد استفاده قرار می گیرد. طرح و نقش کلیج سمنانی برگرفته از فرهنگ محلی و بومی است که آن را با سایر محصولات بخش های دیگر کشور متفاوت نموده است. زنان هنرمند سمنانی در کنار کلیج بافی به بافت فرش، گلیم و جاجیم با استفاده از طرح و نقشه های محلی نیز مشغول هستند.

ساخت ساز

یکی دیگر از جذاب ترین سوغات سمنان ساخت دستی ساز است. در نقاط مختلف این خطه ایران ساخت ساز های سنتی و حلی توسط هنرمندان حرفه ای و به صورت دستی نیز رواج زیادی دارد. این ساز ها از چوب های درجه 1، از پوست حیوانات و شاخ آن ها تهیه می گردد که این کار هم کیفیت آن را بالا برده و هم اثر هنری و معنوی خاصی به ساز می دهد. خرید یک ساز محلی می تواند یک سوغاتی فراموش نشدنی برای کسی باشد که آن را دوست دارید.

از کجا بخریم؟

در حدود 200 سال پیش و در زمان قاجاریان کار ساخت بازار سمنان شروع شد. این بازار که با خشت و آجر بناشده است حدود 2 کیلومتر طول دارد و به آن بازار شیخ علاءالدوله می گویند. این بازار همچون سایر بازار های ایرانی دارای گرمابه، مسجد و حتی امام زاده است. پس بهترین پیشنهادی که می توانیم برای خرید سوغات و حتی یک گشت و گذار تفریحی به شما بدهیم، رفتن به بازار سنتی سمنان است. شما در اینجا می توانید در راسته های مختلف آن بخصوص در بخش صنایع دستی، هر چیزی که به عنوان سوغات سمنان می خواهید را به تهیه کنید.

  • آدرس: شهرستان سمنان، خیابان امام، خیابان شهدا، بازار عظیم سمنان

آیا در سمنان زندگی می کنید یا به این استان سفر نموده اید؟ چه سوغاتی های دیگری را به ما پیشنهاد می کنید؟ نظرات خود را در انتهای این صفحه در قسمت ارسال نظر با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6254

به "سوغات سمنان؛ پسته معروف دامغان را از قلم نیاندازید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات سمنان؛ پسته معروف دامغان را از قلم نیاندازید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید