اسپیس ایکس آرایه های خورشیدی تازه را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کرد

به گزارش نوای پرنده پارسی، اسپیس ایکس با یک فضاپیمای باری تازه نفس دراگون، محموله های آزمایشگاهی و تجهیزات ناسا از جمله آرایه های نو خورشیدی را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کرد.

اسپیس ایکس آرایه های خورشیدی تازه را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کرد

این نخستین بار در سال 2021 است که اسپیس ایکس از یک موشک تازه و استفاده نشده فالکون 9 با شماره B1067 برای پرتاب استفاده می نماید. این پرتاب در ساعت 13:29 منطقه زمانی شرقی (21:59 به وقت تهران) از مرکز فضایی کندی ناسا انجام شد.

کپسول باری دراگون 3311 کیلوگرم مواد تازه، تجهیزات آزمایشگاهی و مواد و لوازم ضروری فضانوردان را به ایستگاه فضایی می برد. این محموله بعلاوه شامل دو آرایه خورشیدی نو برای شبکه برق ایستگاه است. کپسول باری دراگون در روز شنبه 5 جولای (15 خرداد) به ایستگاه فضایی بین المللی می پیوندد.

حدود 9 دقیقه پس از پرواز، نخستین مرحله موشک فالکون 9 به زمین بازگشت بر روی سکوی شناور بدون سرنشین البته که هنوز دوستت دارم فرود آمد. این سکوی شناور، یکی از دو کشتی بزرگ راهنمایی پذیر از دور اسپیس ایکس است که برای فرود موشک های خود در دریا استفاده می نماید.

مانند بوستر استفاده شده در این پرتاب، فضاپیمای باری دراگون 2 که با شماره سریال C209 تعیین می گردد هم کاملا نو است و ناوگان فعال کرو دراگون باری (Cargo) را به دو وسیله نقلیه توسعه می دهد. دراگون C208 نخستین پرواز خود را با مأموریت CRS-21 انجام داد و سومین کپسول کارگو دراگون 2 هم در حال ساخت است.

آزمایش های علمی که فضاپیمای اسپیس ایکس با خود حمل می نماید بر علوم زیستی، پایداری حضور انسان در فضا، پزشکی و غیره تمرکز دارند. یکی از محموله های اصلی هم دو آرایه خورشیدی است که به وسیله بویینگ ساخته شده و برای تقویت سیستم تأمین نروی ایستگاه در بخش خارجی آن و نزدیک پانل های خورشیدی فعلی نصب می شوند. پیش از این فضانوردان در راهپیمایی های فضایی محل اتصال این آرایه ها را آماده نموده بودند.

پرتاب اسپیس ایکس در مجموع هفدهمین پرتاب این شرکت فضایی خصوصی در سال 2021 محسوب می گردد. در سکوی مجاور پرتاب امروز هم بوستر B1061 در حال آماده شدن برای سومین پرتاب خود است که زودتر از 6 ژوئن نخواهد بود.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این موشک یک ماهواره پهن باند را برای سیریوس-ایکس ام (Sirius-XM) به مدار زمین می برد. این ماهواره با نام SXM-8 دومین ماهواره از سری ماهواره هایی است که اسپیس ایکس برای شرکت رسانه ای پرتاب خواهد نمود. اولین ماهواره پس از پرتاب در ماه دسامبر یک ناهنجاری را در مدار تجربه کزد. انتظار می رود هر دو ماهواره جایگزین ماهواره های قدیمی در صورت فلکی ماهواره ای این شرکت شوند.

هم اکنون اسپیس ایکس اکنون در کنار نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) و سیرا نوادا (Sierra Nevada) یکی از سه شریک تجاری ناسا برای فرستادن محموله ها به ایستگاه فضایی بین المللی است و نوترین کپسول باری دراگون این شرکت هم با حدود 40 ساعت در راه بودن، روز شنبه 5 ژوئن (15 خرداد) به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رسید.

عکس کاور: نخستین پرتاب موشک فالکون 9 اسپیس ایکس با بوستر نو B1067

Credit: Trevor Mahlmann

منابع: Space, NASA Space Flight

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7306

به "اسپیس ایکس آرایه های خورشیدی تازه را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیس ایکس آرایه های خورشیدی تازه را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید