اولین مرکز تخصصی سفالهای تاریخی در موزه باستان شناسی زنجان

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، ابوالفضل عالی اضافه نمود: برای نخستین بار بانک سفالهای تاریخی استان زنجان در مرکز مطالعات باستان شناسی و مرمت آثار در موزه باستان شناسی و مردان نمکی (عمارت ذوالفقاری) زنجان راه اندازی می گردد.

اولین مرکز تخصصی سفالهای تاریخی در موزه باستان شناسی زنجان

مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: در این مرکز بسیاری از سفالهای بدست آمده از کاوشها و آنالیز های باستان شناسی، کشفیات تصادفی و بعضی سفالهای اهدا شده توسط شهروندان استان زنجان نگهداری خواهند شد

عالی اضافه نمود: این سفالها شامل تعدادی ظروف سالم و مرمت شده و هزاران قطعه سفالهای شکسته­ای است که طی دو دهه اخیر در پژوهشهای مختلف باستان شناسی، حفاران غیر مجاز و کشفیات، بدست آمده است.

وی اظهار کرد: سفالهای مذکور مربوط به دوره های مختلف تاریخی استان زنجان بوده و از نظر فرم، تزئینات و چگونگی ساخت بسیار متنوع می باشند.

مسئول پژوهش، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه: قدیمی ترین سفالهای مرکز تخصصی سفال زنجان مربوط به دوره نوسنگی(حدود 8500 سال پیش) است، اضافه نمود؛ علاوه بر دوره نوسنگی در این محل، سفالهای دوران مس سنگی، عصر برنز، عصرآهن، دوره هخامنشی، دوران اشکانی، ساسانی و همچنین سفالهای تمامی دوران اسلامی نگهداری می شود، اضافه نمود: اخیراً بخش اعظم سفالهای مکشوفه از 16 فصل کاوش باستانشناسی شهر قدیم سلطانیه که عموماً مربوط به دوران ایلخانی هستند، نیز به این محل انتقال یافته است.

عالی توضیح داد: عملیات ساماندهی مرکز سفالهای تاریخی زنجان از سال گذشته توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی این اداره کل آغاز شده و تصمیم بر آن است تا در دهه فجر سال جاری بصورت رسمی این مرکز افتتاح شود.

وی متذکر شد: مرکز تخصصی سفالهای تاریخی زنجان جهت مطالعه و آنالیز این هنر پرسابقه و کهن استان زنجان تاسیس شده و پس از افتتاح جهت استفاده، پژوهشگران، محققان، دانشجویان، باستان شناسان،کارشناسان تاریخ،صنایع دستی، مرمت آثار، اساتید دانشگاه و عموم علاقمندان قرار خواهدگرفت.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3862

به "اولین مرکز تخصصی سفالهای تاریخی در موزه باستان شناسی زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین مرکز تخصصی سفالهای تاریخی در موزه باستان شناسی زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید