خیلی از تالابهای استان همدان در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته اند

به گزارش نوای پرنده پارسی، ایرنا/ براساس خبرهای منتشر گشته، خیلی از تالابهای استان همدان در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته اند.

خیلی از تالابهای استان همدان در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته اند

مهدی صفی خانی اظهار کرد: استان همدان دارای 23 تالاب طبیعی و غیر طبیعی است که از این تعداد تالاب آق گل ملایر، چم شور و پیرسلمان اسدآباد به عنوان تالاب های طبیعی شناخته می شوند.

وی با بیان اینکه تالاب چم شور اسدآباد و آق گل ملایر پیشتر خشک شدند، اضافه نمود: تنها تالاب پیرسلمان نیز حاوی آب بود که در معرض خشکی قرار گرفته است.

معاون محیط طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: براساس آنالیز های اجرا شده، استفاده از چاه های کشاورزی مجاور تالاب پیرسلمان برای آبیاری مزارع سرعت خشک شدن این تالاب را شتاب بخشیده است.

صفی خانی اضافه نمود: همه چاه های مجاور تالاب پیرسلمان دارای مجوز هستند. بنابراین لازم است نهاد مربوطه نسبت به بازنگری مجوزهای صادر شده و رعایت ظرفیت برداشت روزانه از چاه اقدام لازم را انجام دهند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این افزایش دما و گرم شدن زمین نیز بر شدت تبخیر آب تالاب تاثیرگذار بوده هر چند مقدار تاثیر افزایش دما بسیار کمتر از برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی برای کشاورزی و زراعت است.

معاون محیط طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: بین مقدار بارش ها و مقدار برداشت از سفره های زیر زمینی تعادلی برقرار نیست و با وجود کمبود بارش ها و کاهش آب، مقدار برداشت از منابع آبی برای زراعت روز به روز در حال افزایش است.

صفی خانی اضافه نمود: تداوم شرایط کنونی برداشت از چاه های کشاورزی به طور حتم موجب وخیم تر شدن شرایط طبیعت در آینده پیش رو می گردد. بنابراین باید مقدار برداشت از سفره های زیرزمینی را متناسب با شرایط بارندگی و منابع آبی تنظیم کرد.

وی بعلاوه گفت: کم شدن مقدار نزولات جوی و افت آب موجود در سدها، آب بندها، رودخانه ها و خشک شدن تالابها مقدار حضور و فرود پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالابهای طبیعی و غیر طبیعی را کاهش داد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 شهریور 1402 بروزرسانی: 5 شهریور 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7844

به "خیلی از تالابهای استان همدان در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیلی از تالابهای استان همدان در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید