دانشمندان برای اولین بار RNA یک گونه منقرض شده را بازیابی کردند

به گزارش نوای پرنده پارسی، در این مطالعه، دانشمندان RNA را از پوست خشک شده این موجود و بافت های عضلانی اسکلتی آن که پروتئین ها را کدگذاری می نماید بازیابی نموده اند.

دانشمندان برای اولین بار RNA یک گونه منقرض شده را بازیابی کردند

به گزارش دیجیاتو، آخرین گرگ تاسمانی شناخته شده سال 1936 در باغ وحش بوماریس استان تاسمانی استرالیا درگذشت. اکنون تیمی از محققان پیروز شدند تا آران ای (RNA) این موجود را بازیابی نمایند و برای اولین بار این کار را با یک گونه منقرض شده انجام دهند.

براساس گزارش Gizmodo، محققان پیروز شدند تا RNA (اسید ریبونوکلئیک) یک گونه از گرگ تاسمانی با قدمت 130 ساله را در موزه تاریخ طبیعی استکهلم استخراج، توالی یابی و تجزیه و تحلیل نمایند. امیلیو مارمول-سانچز، دیرینه شناس دانشگاه استکهلم و محقق اصلی این پژوهش می گوید: مطالعه ما از این جهت منحصربه فرد است که برای اولین بار توانسته ایم RNA یک گونه منقرض شده، یعنی ببر تاسمانی را توالی یابی کنیم. این اولین باری است که می توانیم نگاهی به بیولوژی و متابولیسم سلول های ببر تاسمانی داشته باشیم.

RNA نیز مانند DNA یک ساختار مولکولی شکل گرفته از نوکلئوتید ها است. RNA تک رشته ای است و در سنتز پروتئین استفاده می گردد و در بعضی ویروس ها حامل مواد ژنتیکی است. در این مطالعه، دانشمندان RNA را از پوست خشک شده این موجود و بافت های عضلانی اسکلتی آن که پروتئین ها را کدگذاری می نماید شناسایی نموده اند.

لاو دالن، استاد ژنومیک تکاملی دانشگاه استکهلم می گوید: در آینده، ممکن است بتوانیم نه تنها RNA حیوانات منقرض شده، بلکه ژنوم ها ویروس RNA مانند SARS-CoV2 و پیش ساز های تکاملی آن را از پوست خفاش ها و دیگر ارگانیسم های میزبان که در موزه ها نگهداری می شوند را بازیابی کنیم.

ببر تاسمانی که به آن گرگ کیسه دار نیز گفته می گردد، یک موجود کیسه دار گوشتخوار است که در استرالیا زندگی می نموده است. به گفه دانشمندان، عوامل زیادی از جمله شکار بی رویه در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 و بعلاوه بیماری در انقراض آن ها نقش داشته است. کوشش های جدیدی که در زمینه بازیابی یک گونه منقرض شده اجرا شده روی ببر تاسمانی متمرکز شده اند، زیرا زیستگاه طبیعی آن ها در تاسمانی هنوز عمدتاً حفظ شده است و بازتولید آن ها می تواند باعث ایجاد تعادل در زیست بوم از دست رفته گردد.

با وجود گونه های منقرض شده دیگری که در موزه ها وجود دارد، دانشمندان ممکن است در آینده به بازیابی RNA گونه های دیگری بپردازند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 شهریور 1402 بروزرسانی: 30 شهریور 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7853

به "دانشمندان برای اولین بار RNA یک گونه منقرض شده را بازیابی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان برای اولین بار RNA یک گونه منقرض شده را بازیابی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید