در یک نبرد باورنکردنی، پلنگ از تنبل بازنده شد!، عکس

به گزارش نوای پرنده پارسی، زومیت نوشت: به راحتی می توان تصور کرد که تنبل ها به عنوان حیوانات کند ساکن درختان، وقتی روی زمین قرار داشته باشند، به طعمه اصلی تمام شکارچیان تبدیل شوند. اکنون یک دوربین تله ای در منطقه ها وحشی آمازون، یک صندلی ردیف جلو برای تماشای نزاعی کمیاب ارائه و نشان داده است که تنبل ها برخلاف آن تصور احتمالی، طعمه های راحتی نیستند.

در یک نبرد باورنکردنی، پلنگ از تنبل بازنده شد!، عکس

فیلم شگفت انگیز که در ایستگاه تنوع زیستی تیپوتینی در آمازون اکوادور ضبط شده است، یک تنبل را درحال مبارزه و فرار از دست پلنگچه ای نشان می دهد که مزاحم غذاخوردنش شده است. تنبل دوانگشتی لینه درحال بازدید از منطقه ای باتلاقی معروف به لیس معدنی یا سالادرو بود که مورد حمله نهاده شد.

در این ویدئو، تنبلِ درحال تغذیه با چند ضربه هوشمندانه سریع، حمله پلنگچه را دفع می نماید و در ادامه پیروز می گردد با عبور از روی باتلاق در امتداد یک کنده درخت، فرار نسبتا سریعی داشته باشد.

همان طور که پژوهشگران دانشگاه لوس آندس در کلمبیا، دانشگاه تگزاس آستین در ایالات متحده و دانشگاه سان فرانسیسکو دی کیتو در اکوادور در مقاله همراه ویدئو اشاره نموده اند، فیلم گرفته شده از نزاع تنبل با پلنگچه بسیار نادر است.

اول از همه، حملات شکارچیان اغلب در دوربین ها ثبت نمی گردد. دوم، تنبل ها معمولا شب ها، زمانی که شرایط امن تر است، از لیس های معدنی بازدید می نمایند. سوم، تنبل ها قبلا به عنوان هدف برای پلنگچه ها درنظر گرفته نمی شدند و معلوم نیست پلنگچه چگونه درحال برنامه ریزی برای شکار تنبل بوده است.

تنبل ها برخلاف تصور احتمالی، طعمه های راحتی نیستند

آنتونی دی فیوره، انسان شناس از دانشگاه تگزاس در آستین می گوید: هم تنبل های دوانگشتی و هم پلنگچه ها حیواناتی سخت برای مطالعه هستند. آن ها ساکت و گریزان اند و به سختی در طبیعت یافت و مشاهده می شوند.

به علت محدودیت میدان دید دوربین تله ای، پژوهشگران نمی توانند با اطمینان بگویند که آیا تنبل توانست به طور کامل از دست پلنگچه فرار کند یا خیر. بااین حال، آن ها دو روز پس از فیلمبرداری به صحنه بازگشتند و هیچ مدرکی از بقایای تنبل پیدا نکردند.

پژوهشگران به ندرت تنبل ها را درحال بازدید از لیس های معدنی مشاهده نموده اند. این اتفاق آن قدر نادر است که در چهار هزار شب رصد در مطالعه ای در سال 2011، فقط یک مورد دیده شد. ویدئوی اخیر بعلاوه خطرات پایین رفتن از درختانی را نشان می دهد که در اطرافشان شکارچیان بالقوه کمین نموده اند. این امر به ویژه هنگام بازدید از مکانی که محل تغذیه پرطرفدار برای گونه های متعدد است، صدق می نماید.

پژوهشگران می گویند تصاویر ثبت شده اخیر برای شرح بیشتر درباره هر دو حیوان مفید هستند. آن ها هم عادات تنبل ها و هم حیواناتی را که پلنگچه ها شکار می نمایند، نشان می دهند. پلنگچه ها معمولا از موجودات کوچک تر مثل مارها، لاک پشت ها و قورباغه ها تغذیه می نمایند؛ اما گاهی ممکن است پیش بیاید که به طعمه های بزرگ تر نیز حمله نمایند.

تنبل ها و پلنگچه ها حیواناتی ساکت و گریزان اند و به سختی در طبیعت یافت و مشاهده می شوند

مشاهده اخیر بعلاوه ثابت می نماید که حیوانات کندرو و دارای متابولیسم آهسته، همچنان می توانند حریف موجودات چابک تر در طبیعت باشند. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا رویدادهای چشمگیرتر دیگری در این مکان فیلم برداری می شوند یا نه.

دی فیوره می گوید: این ویدئو تصویری آنی از جنبه های جالب تاریخچه طبیعی هر دو گونه را ارائه و رابطه بین شکارچی و شکار احتمالی را که به ندرت مورد توجه نهاده شده است، نشان می دهد. ویدئو بعلاوه نمایانگر فعالیت روزانه برای تنبل های دوانگشتی است؛ حیواناتی که عمدتا به عنوان شب زی شناخته می شوند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7839

به "در یک نبرد باورنکردنی، پلنگ از تنبل بازنده شد!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در یک نبرد باورنکردنی، پلنگ از تنبل بازنده شد!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید