سفر به معبد ابوسمبل (Abu Simbel) مصر

به گزارش نوای پرنده پارسی، معبد ابوسمبل (Abu Simbel) یکی از شگفت انگیزترین مکان های تاریخی جهان است که در جنوب مصر، در نزدیکی شهر اسوان واقع شده است. این معبد توسط Ramses II، یکی از قدرتمندترین فراعنه مصر، در حدود 1250 سال قبل از میلاد ساخته شده است. ابوسمبل به دو معبد مجزا تقسیم می شود: معبد بزرگ که به Ramses II اختصاص داده شده است و معبد کوچک که به همسر محبوب او Nefertari اختصاص داده شده است.

سفر به معبد ابوسمبل (Abu Simbel) مصر

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

این معبد عظیم در قرن سیزدهم پیش از میلاد مسیح به دستور رامسس دوم، پنجمین فرعون سلسله نوزدهم مصر، ساخته شد. معبد ابوسمبل به دلیل عظمت و زیبایی خیره‌کننده‌اش، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

تاریخچه

معبد ابوسمبل به دلیل موقعیت استراتژیک خود در کنار رود نیل، اهمیت زیادی برای Ramses II داشت. این معبد به عنوان نمادی از قدرت و شکوه Ramses II و به عنوان عبادتگاهی برای خدایان مصر ساخته شده است. معبد ابوسمبل به دلیل ساختار منحصر به فرد و مجسمه های عظیم خود، یکی از مهمترین دستاوردهای معماری مصر باستان به شمار می رود.

معبد ابوسمبل در دوران حکومت رامسس دوم، که یکی از قدرتمندترین و بزرگ‌ترین فرعون‌های تاریخ مصر بود، ساخته شد. رامسس دوم در طول سلطنت خود، به پیروزی‌های نظامی بسیاری دست یافت و قلمرو مصر را به طور قابل توجهی گسترش داد. او همچنین دستور ساخت بسیاری از بناهای باشکوه، از جمله معبد ابوسمبل را داد.

ساخت معبد ابوسمبل حدود 20 سال به طول انجامید و در نهایت در سال 1264 پیش از میلاد مسیح به اتمام رسید. این معبد به عنوان یادبودی از قدرت و شکوه رامسس دوم ساخته شد و همچنین مکانی برای عبادت و پرستش خدایان مصر باستان بود.

اهمیت معبد ابوسمبل

معبد ابوسمبل از نظر تاریخی، هنری و معماری، یکی از مهم‌ترین آثار باستانی مصر به شمار می‌رود. این معبد به دلیل عظمت و زیبایی خیره‌کننده‌اش، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. علاوه بر این، معبد ابوسمبل حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ، فرهنگ و دین مصر باستان است.

معماری معبد ابوسمبل

معبد ابوسمبل از دو معبد بزرگ تشکیل شده است که در دو طرف رودخانه نیل قرار گرفته‌اند. معبد بزرگتر به نام معبد رامسس دوم شناخته می‌شود و به خدای خورشید، رع، تقدیم شده است. معبد کوچکتر به نام معبد نفرتیتی، همسر رامسس دوم، شناخته می‌شود و به الهه عشق و زیبایی، حتحور، تقدیم شده است.

هر دو معبد دارای چهار مجسمه عظیم از رامسس دوم در ورودی خود هستند. این مجسمه‌ها حدود 20 متر ارتفاع دارند و به عنوان نمادی از قدرت و شکوه فرعون ساخته شده‌اند.

داخل معبد رامسس دوم، تالارهای بزرگ و ستون‌های متعدد قرار دارد. دیوارهای معبد با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ پوشانده شده است که صحنه‌های تاریخی و مذهبی را به تصویر می‌کشند.

معبد بزرگ

معبد بزرگ ابوسمبل به Ramses II اختصاص داده شده است و به دلیل مجسمه های عظیم چهارگانه Ramses II که در ورودی معبد قرار دارند، مشهور است. این مجسمه ها هر کدام حدود 20 متر ارتفاع دارند و در مقابل نور خورشید می درخشند. در داخل معبد، اتاق ها و راهروهای متعددی وجود دارد که با نقاشی های دیواری رنگارنگ تزئین شده اند. این نقاشی ها صحنه هایی از زندگی Ramses II و پیروزی های نظامی او را به تصویر می کشند.

معبد کوچک

معبد کوچک ابوسمبل به Nefertari، همسر محبوب Ramses II، اختصاص داده شده است. این معبد کوچکتر از معبد بزرگ است، اما به همان اندازه زیبا و باشکوه است. در ورودی معبد، مجسمه های عظیم Nefertari و Ramses II قرار گرفته است. در داخل معبد، نقاشی های دیواری متعددی وجود دارد که به Nefertari و Ramses II ادای احترام می کنند.

نجات معبد ابوسمبل از خطر نابودی

در دهه 1960 میلادی، با ساخت سد آسوآن، خطر نابودی معبد ابوسمبل وجود داشت. به دلیل افزایش سطح آب رودخانه نیل، معبد در معرض خطر غرق شدن قرار گرفت.

به همین دلیل، یونسکو یک پروژه عظیم را برای نجات این معابد آغاز کرد.

در یک پروژه عظیم بین‌المللی، معبد ابوسمبل به طور کامل به مکانی بالاتر منتقل شد. که در معرض خطر سیل قرار نگیرد.  این پروژه حدود 20 سال به طول انجامید و در نهایت در سال 1979 به اتمام رسید و معابد ابوسمبل را از خطر نابودی نجات داد.

بازدید از معابد ابوسمبل

معابد ابوسمبل یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی مصر هستند. بازدیدکنندگان می توانند با قایق از رود نیل به این معابد برسند. بهترین زمان برای بازدید از معابد ابوسمبل صبح زود یا اواخر بعد از ظهر است، زمانی که نور خورشید به مجسمه ها می درخشد.

جاذبه‌های گردشگری اطراف معبد ابوسمبل

در نزدیکی معبد ابوسمبل، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

  • معبد هت‌حور (Hathor Temple)
  • معبد کوچک رامسس دوم (Small Temple of Ramesses II)
  • معبد بت‌امون (Ptah)
  • معبد آمون (Amun)

مسیر دسترسی به ابوسمبل

برای رسیدن به ابوسمبل، ابتدا باید به شهر ناصریا، مرکز استان ناصریه، سفر کنید. از آنجا، می‌توانید با اتوبوس یا ماشین کرایه‌ای به سمت ابوسمبل حرکت کنید. فاصله ناصریا تا ابوسمبل حدود 280 کیلومتر است و حدود چهار ساعت زمان برای رسیدن به آنجا نیاز است.

اتاق های داخلی معبد ابوسمبل

معبد ابوسمبل، از دو معبد بزرگ تشکیل شده است که به معبد بزرگ رامسس دوم و معبد کوچک نفرتاری، همسر رامسس دوم، معروف هستند. معبد بزرگ رامسس دوم، دارای چهار مجسمه عظیم الجثه از رامسس دوم در جلوی خود است. ارتفاع هر یک از این مجسمه‌ها، حدود 20 متر است. داخل معبد نیز با نقاشی‌ها و کتیبه‌های زیبایی تزئین شده است. معبد کوچک نفرتاری، نیز دارای چهار مجسمه از نفرتاری در جلوی خود است. ارتفاع هر یک از این مجسمه‌ها، حدود 10 متر است. داخل این معبد نیز با نقاشی‌ها و کتیبه‌های زیبایی تزئین شده است.

ویژگی های منحصر به فرد معبد ابوسمبل

معبد ابوسمبل، از چند جهت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این معبد، موقعیت آن است. این معبد، در نزدیکی رود نیل و در منطقه‌ای با آب و هوای خشک قرار گرفته است. این امر باعث شده است که معبد ابوسمبل، به خوبی از گزند عوامل طبیعی مانند باد و باران در امان بماند.

ویژگی منحصر به فرد دیگر معبد ابوسمبل، طراحی آن است. این معبد به گونه‌ای طراحی شده است که نور خورشید، در زمان طلوع و غروب آفتاب، به طور مستقیم به داخل معبد بتابد. این امر باعث ایجاد یک جلوه بصری بسیار زیبا در داخل معبد می‌شود.

نتیجه گیری

معبد ابوسمبل یکی از مهمترین و شگفت انگیزترین مکان های تاریخی جهان است. این معبد توسط Ramses II، یکی از قدرتمندترین فراعنه مصر، ساخته شده است و به دلیل ساختار منحصر به فرد و مجسمه های عظیم خود، یکی از مهمترین دستاوردهای معماری مصر باستان به شمار می رود. معبد ابوسمبل امروزه یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی مصر است و بازدیدکنندگان می توانند با قایق از رود نیل به این معابد برسند.

انتشار: 30 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آذر 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7270

به "سفر به معبد ابوسمبل (Abu Simbel) مصر" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به معبد ابوسمبل (Abu Simbel) مصر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به معبد ابوسمبل (Abu Simbel) مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید