روسیه درباره مداخله نابجای غرب در قره باغ هشدار داد

به گزارش نوای پرنده پارسی، وزیر خارجه روسیه در گفت وگو با همتایان فرانسوی و آلمانی خود نسبت به هرگونه مداخله نابجا در امور قره باغ هشدار داد.

روسیه درباره مداخله نابجای غرب در قره باغ هشدار داد

جهت دریافت خدمات ساخت ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزرای خارجه روسیه ، فرانسه و آلمان در یک مکالمه تلفنی آخرین شرایط منطقه قره باغ به ویژه شرایط مرزهای بینجمهوری آذربایجان و ارمنستان را مورد آنالیز قرار دادند.

به گزارش وبگاه رادیو ارمنستان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در یک تماس تلفنی ضمن پرداختن به مسائل مورد علاقه سه طرف در زمینه آخرین تحولات در در قره باغ کوهستانی و همچنین اجرای بیانیه نهم نوامبر سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه گفت وگوکردند.

این سه دیپلمات ارشد در این رایزنی بر اهمیت ساز و کار آتش بس و لزوم حل اختلافات با روش های سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند. وزاری خارجه کشورهای یاد شده نقش گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در فرایند مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را دوباره تأیید کردند.

وزیر خارجه روسیه در این رایزنی اعلام کرد که هرگونه دخالت سازمانهای بین المللی در این فرایند تنها با موافقت باکو و ایروان امکان پذیر است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان 1399 بعد از 44 روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

چندی قبل سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص حمایت علنی فرانسه از ارمنستان گفت، فرانسه هیچ نقشی در فرایند مذاکرات باکو و ایروان ندارد.

لیلا عبدالله یوا در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه و جانبداری علنی از ارمنستان گفت: اول از همه می خواهیم تاکید کنیم که آتش بس در منطقه بر اساس بیانیه مشترکی که توسط سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در تاریخ 10 نوامبر سال 2020 امضا شده، تضمین می گردد. نیروهای حافظ صلح روسیه ماموریت حفظ صلح را به آتش بس را تضمین می نماید. ما هیچ نقشی از فرانسه در این زمینه نمی بینیم.

لیلا عبدالله یوا گفت: همانطور که بارها بیان کردیم، هیچ اسیر جنگی ارمنستانی در جمهوری آذربایجان وجود ندارد. در خصوص اعضای یک گروه خرابکار که در 26 نوامبر سال 2020 پس از امضای بیانیه سه جانبه به جمهوری آذربایجان اعزام شدند، باید بگویم که آنها مرتکب اقدام تروریستی شدند.

در خصوص اتهامات دروغین ارمنستان در خصوص نظامیان گمشده ارمنستانی، یادآوری کنیم که همانطور که اخیراً در معین شده ، سربازان ارمنستانی در سردخانه های کشور نگهداری می شوند.

این دیپلمات جهوری آذربایجانی گفت: ما از سخنان رئیس جمهور فرانسه در خصوص بازسازی آثار تاریخی مسلمانان استقبال می کنیم. با این حال، در رابطه با نام قره باغ، که رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود به آن اشاره نمود، می خواهم تأکید کنم که چنین وجود ندارد.

وی در زمینه گفت وگوهای مستقیم بین باکو و ایروان گفت، بر اساس بیانیه که سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در 11 ژانویه 2021 امضا کردند، جلساتی در سطح معاونان نخست وزیر برگزار می گردد، بنابراین گفت وگو وجود دارد، اما فرانسه نقشی در این فرایند ندارد.

عبدالله یوا در سرانجام اضافه نمود: این یک مورد پنهانی نیست که فرانسه با ارمنستان ابراز همدردی می نماید، اما به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک (سازمان امنیت و همکاری اروپا) این کشور باید بی طرفی رسمی را حفظ کند. ما امیدواریم فرانسه موضع بی طرفانه اتخاذ کند.

رئیس جمهور فرانسه سه شنبه گذشته حین استقبال از کفیل نخست وزیر ارمنستان در پاریس، خواهان خروج نیروهای جمهوری آذربایجای از خاک ارمنستان شد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6935

به "روسیه درباره مداخله نابجای غرب در قره باغ هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه درباره مداخله نابجای غرب در قره باغ هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید